loading...

اندرويد - Android

دانلود رايگان بازي و نرم افزار گوشي

بازدید : 815
11 زمان : 1399:2

مخفي سازي فايلهاي شخصي

چگونه در سيستم عامل خود فايلهاي شخصي را مخفي كنيم ؟

هر كدام از ما ممكن است در سيستم گوشي هاي هوشمند خود فايل ها و يا برنامه هاي اختصاصي و شخصي داشته باشيم كه نخواهيم و دوست نداشته باشيم شخصي ديگر از آنها مطلع شود ،ببيند و يا از وجود آنها در گوشي شخصي ما باخبر شود .سوال اي جاست براي رفع اين مشكل بايد چه كنيم ؟بهترين راه مخفي كردن اين نوع فايلها به روش هاي مختلفي است كه در اين مقاله به آن مي پردازيم.

سيستم عامل اندرويد

بيش‌تر فايل‌هاي كاربران در گوشي هوشمند به تصاوير و ويديوهاي خصوصي ختم مي‌شوند. فايل‌هاي ديگر كاربران به احتمال زياد در فضاي ابري ذخيره مي‌شوند. به منظور مخفي كردن يك تصوير در نرم‌افزار گوگل فوتوز سيستم عامل اندرويد، پس از انتخاب آن بايد دكمه‌ي سه نقطه‌ي عمودي معرف منو را لمس كنيد و روي گزينه‌ي Archive ضربه بزنيد. اگرچه تصوير آرشيو شده هنوز قابل استخراج از بايگاني است اما حداقل عكس‌هاي خصوصي كاربر را از دسترسي داشتن مرورگر فايل موجود در سيستم عامل محافظت مي‌كند.

در صورتي كه دارنده‌ي گوشي هوشمند يا تبلت سامسونگ هستيد، نرم‌افزار پيش‌فرض Gallery موجود در دستگاه بهتر از ساير نرم‌افزارهاي متفرقه مي‌تواند از تصاوير و ويديوهاي شخصي كاربران به طور كاملا ايمن محافظت كند. براي اين منظور بايد پس از انتخاب تصاوير يا ويديوهاي مورد نظر خود را كه قصد مخفي كردن آن را داريد، دكمه‌ي منويي به شكل سه نقطه‌ي عمودي را لمس كنيد. سپس بايد گزينه‌ي Move to Secure Folder بزنيد و رمز پوشه‌ي مورد نظر را وارد كنيد تا محتواي شما به داخل آن منتقل شود. هيچ شخصي بدون داشتن رمز عبور ويژه‌ي پوشه‌ي ايمن (Secure Folder)، نمي‌تواند به آن ورود كند.

دارندگان تبلت يا گوشي هوشمند هواوي هم بايد پس از قرار دادن تصوير يا ويديوي مورد نظر در حالت انتخاب، روي دكمه‌ي سه نقطه‌ي عمودي تحت عنوان More كه در بخش پاييني و سمت راست صفحه قرار دارد، ضربه زده و گزينه‌ي Move to Safe را لمس كنند. در صورت فعال نبودن قابليت گاو صندوق يا Safe، بايد دكمه‌ي ENABLE موجود در كادر محاوره‌اي ظاهر شده را لمس كنيد. در نهايت بعد از انتخاب حافظه‌ي مورد نظر براي استفاده به عنوان گاو صندوق، بايد رمز عبور جديدي متشكل از ۶ تا ۱۶ كاراكتر تركيب شده از اعداد و حروف را به سيستم معرفي كرده و روي دكمه‌ي DONE ضربه بزنيد تا داده‌ي مورد نظر به فايل امن منتقل شود.

براي مخفي كردن و ايمن‌سازي فايل‌هايي كه اندكي بيش‌تر براي شما اهميت دارند، مي‌توانيد از نرم‌افزار Keepsafe بهره ببريد. نرم‌افزار ياد شده اقدام به ايجاد يك گاو صندوق ديجيتالي محافظت شده با رمز عبور در گوشي هوشمند كاربر مي‌كند تا تصاوير و ويديوهاي خصوصي كاملا ايمن باقي بمانند. خارج كردن و انتقال فايل‌هاي خصوصي به درون گاو صندوق بسيار ساده است و هر كاربر مي‌تواند بدون كمك گرفتن از افراد متخصص، اين كار را انجام دهد.

از ديگر ابزارهاي با ارزشي كه مي‌توان به آن اشاره كرد، Vaulty نام دارد. نرم‌افزار Vaulty كاركردي مشابه با Keepsafe دارد، اما انتقال فايل‌ها به درون آن يا خارج كردن فايل‌ها بسيار ساده‌تر از Keepsafe است. به خاطر داشته باشيد كه اگر در حال استفاده از نرم‌افزار Google Photos به عنوان گالري هستيد، بايد اقدام به حذف فايل‌هاي اصلي (Original) تصاوير و ويديوهاي خود بكنيد. در غير اين صورت آن‌ها فقط از فضاي ابري نمايش داده خواهند شد.


نرم‌افزار ديگري كه براي محافظت از فايل‌ها در سيستم عامل اندرويد گوگل مي‌توان از آن بهره برد، File Hide Expert نام دارد. نرم‌افزار ياد شده از همه نوع فايل تصويري پشتيباني مي‌كند و استفاده از آن بسيار ساده است. نرم‌افزار File Hide Expert به ساختار فايلي و پوشه‌اي گوشي هوشمند دسترسي پيدا مي‌كند و امكان انتخاب فايل‌هايي كه قصد مخفي كردن آن‌ها را داريد به كاربر مي‌دهد. رابط كاربري نرم‌افزار ياد شده بسيار ابتدايي و ساده است؛ اما در صورتي كه خواستار مخفي كردن هر نوع فايلي هستيد، استفاده از آن گزينه‌ي مناسبي خواهد بود.

آخرين گزينه براي مخفي كردن فايل‌هاي شخصي ترفند خاصي است كه در نرم‌افزار مديريت فايلي مانند ES File Explorer قابل اجرا است. براي اين منظور، بايد داخل هر پوشه‌اي كه تمايلي به ظاهر شدن تصاوير داخل آن در مرورگر فايل پيش‌فرض گوشي هوشمند مبتني‌ بر اندرويد نداريد، يك فايل متني با عنوان nomedia. ايجاد كنيد. البته با انجام ترفند ياد شده، تصاوير موجود در پوشه‌ي مورد نظر فقط در نرم‌افزار گالري پيش‌فرض سيستم عامل اندرويد قابل نمايش نخواهند بود. به‌واقع هنوز مي‌توان با استفاده از نرم‌افزار مديريت فايل ES File Explorer به تصاوير خصوصي دست يافت. اگرچه ترفند ياد شده راهكاري نسبتا پر زحمت و پرخطر است، اما مي‌تواند براي برخي از كاربران مناسب باشد.

سيستم عامل iOS

بدون شك سيستم فايل iOS بسيار محافظه‌كارانه و محدودتر از سيستم عامل اندرويد است؛ بنابراين بسيار بعيد است كه فايل‌هاي متفرقه‌اي به جز تصاوير و ويديو را به صورت پراكنده در داخل سيستم عامل اپل مشاهده كنيد. نرم‌افزار Files جديد اپل فايل‌هاي درايو آي‌كلاد كاربران را به صورت مجزا نمايش مي‌دهد؛ اما متاسفانه هيچ گزينه‌اي براي مخفي كردن آن‌ها وجود ندارد.

با اين حال هنوز مي‌توانيد با استفاده از نرم‌افزار Photos سيستم عامل iOS، اقدام به مخفي كردن تصاوير و ويديوهاي شخصي خود بكنيد تا از چشمان افراد كنجكاو دور باشند. فايلي را كه قصد مخفي كردن آن را داريد باز كرده و در ادامه روي دكمه‌ي هم‌رساني (Share) واقع در گوشه‌ي پاييني سمت چپ ضربه بزنيد. در نهايت بعد از لمس گزينه‌ي Hide، فايل تصويري مورد نظر از بخش‌هاي Years ،Moments و Collections حذف خواهد شد. با اين حال، هنوز هم اشخاص متفرقه در صورت دستيابي به گوشي اپل كاربر مي‌توانند با مراجعه به پوشه‌ي Hidden album در بخش Albums نرم‌افزار فوتوز، فايل‌هاي خصوصي را مشاهده كنند؛ بنابراين در اين روش امنيت به طور كامل برقرار نخواهد بود.

در بخش سيستم عامل اندرويد مقاله‌ي جاري، شيوه‌ي مخفي كردن تصاوير و ويديو در گوگل فوتوز به طور كامل شرح داده شد. انجام اين كار در سيستم عامل iOS اپل هم فرآيند مشابهي دارد. ابتدا بايد روي يك يا چند فايل را به صورت مجزا چند ثانيه لمس كنيد تا در حالت انتخاب قرار بگيرد؛ سپس بايد دكمه‌ي سه نقطه‌ي افقي منو را لمس كنيد و گزينه‌ي Archive را بزنيد. انجام اين كار فقط باعث مخفي شدن تصاوير يا كليپ‌هاي ويديويي از صفحه‌ي اول نرم‌افزار خواهد شد؛ بنابراين هنوز هم مي‌توان با ورود به بخش Archive موجود در منو به آن‌ها دسترسي داشت. به علاوه اين‌كه، فايل‌هاي آرشيو شده در بخش Albums و محيط جستجو قابل مشاهده خواهند بود.

يكي ديگر از گزينه‌ها اين است كه تصاوير مورد نظر را داخل نرم‌افزار Notes قرار دهيد. متاسفانه اين روش براي فايل‌هاي ويديويي قابل استفاده نخواهد بود. براي اين منظور ابتدا بايد رمز عبوري متشكل از ۸ تا ۱۶ كاراكتر تركيب شده از اعداد و حروف را در بخش Notes موجود در نرم‌افزار تنظيمات (Settings) سيستم عامل iOS معرفي كنيد. در ادامه بايد يادداشت مورد نظر خود را باز كنيد و پس از لمس دكمه‌ي هم‌رساني (Share) واقع در گوشه‌ي بالايي سمت راست صفحه، گزينه‌ي Lock Note را لمس كنيد. براي تكميل فرآيند حتما بايد اقدام به حذف تصاوير اصلي موجود در نرم‌افزار فوتوز بكنيد.

در صورتي كه نيازمند مخفي كردن فايل موجود در نرم‌افزارهاي به خصوصي هستيد، بهترين كار اين است كه به گزينه‌هاي قابل دسترس در آن نگاهي بكنيد. به عنوان مثال، نرم‌افزار دراپ‌باكس (Dropbox) از قابليت رمزگذاري بهره مي‌برد كه در صفحه‌ي تنظيمات داخلي آن قابل دستيابي است. براي بهره‌مندي از قابليت ياد شده، پس از لمس كلمه‌ي Account، بايد روي آيكون چرخ دنده ضربه بزنيد و گزينه‌ي Passcode Lock را براي جلوگيري از دسترسي افراد متفرقه به فايل‌هاي شخصي خود، لمس كنيد.

گزينه‌هاي متفرقه‌ي فراواني هم براي مخفي كردن تصاوير و ويديوي شخصي كاربران وجود دارند كه مي‌توان به دو نرم‌افزار Private Photos Calculator و Private Photo Vault اشاره كرد كه با استفاده از رمز عبور از فايل‌هاي خصوصي كاربران محافظت مي‌كنند. با استفاده از دو نرم‌افزار ياد شده مي‌توان به دو روش ثبت و ضبط مستقيم عكس و فيلم يا وارد كردن (import) آن‌ها از بخش Camera Roll اقدام به مخفي كردن و حفاظت از فايل‌هاي خصوصي كرد. در صورت استفاده از روش دوم حتما بايد تصوير و ويديوي مخفي شده كه هنوز در نرم‌افزار فوتوز سيستم عامل iOS باقي مانده است، حذف شود.




نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 20
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 267
  • بازدید کلی : 15855
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی